Home Συμβαίνουν στην ΠόληΥγεία-ομορφία Ελισάβετ Σαλιβέρου: Αυξάνει την επιθετικότητα η ενασχόληση με ηλεκτρονικά παιχνίδια;

Ελισάβετ Σαλιβέρου: Αυξάνει την επιθετικότητα η ενασχόληση με ηλεκτρονικά παιχνίδια;

by Νάντια Γρινιεζάκη

Οι ψυχολόγοι Craig Anderson και Brad Bushman ανέλυσαν τα αποτελέσματα από 35 ερευνητικές αναφορές εξετάζοντας τη σχέση ανάμεσα στην ενασχόληση με βίαια ηλεκτρονικά παιχνίδια και σε διάφορες μετρήσεις επιθετικότητας στον πραγματικό κόσμο. Το δείγμα τους περιελάμβανε πάνω από 4.000 υποκείμενα, τα οποία είχαν λάβει μέρος τόσο σε συσχετιστικές μελέτες (δηλαδή, μελέτες που συσχέτισαν την ενασχόληση με το ηλεκτρονικό παιχνίδι και την επιθετικότητα) και πειραματικές μελέτες (δηλαδή μελέτες στις οποίες η έκθεση σε βία στα παιχνίδια ελεγχόταν πειραματικά).

Τα αποτελέσματα των ερευνών τεκμηριώνουν με σαφήνεια την υπόθεση ότι η έκθεση σε βίαια ηλεκτρονικά παιχνίδια αποτελεί απειλή για την υγεία των παιδιών και των νέων. Τόσο στις πειραματικές όσο και στις μη πειραματικές μελέτες, η υψηλότερη έκθεση στη βία στα ηλεκτρονικά παιχνίδια συνδεόταν με υψηλότερα επίπεδα επιθετικότητας, αλλά και χαμηλότερα επίπεδα κοινωνικής συμπεριφοράς. Μολονότι ο συσχετισμός έδειξε ότι υπάρχουν και άνθρωποι που παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια, αλλά δεν είναι βίαιοι σε άλλες πτυχές της ζωής τους, είναι αρκετά μεγάλος για να δείξει με σαφήνεια ότι τα βίαια ηλεκτρονικά παιχνίδια μπορούν να έχουν βλαπτική επίδραση σε μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού. Μεταγενέστερες έρευνες από τους συγγραφείς της μελέτης υποδεικνύουν έναν τρόπο με τον οποίο η ενασχόληση με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια επιδρά στους ανθρώπους.

Συγκεκριμένα παράγει “προκατειλημμένες προσδοκίες για εχθρότητα”. Σε αυτή την πειραματική έρευνα, οι άνθρωποι έπαιζαν είτε μη βίαια, είτε βίαια παιχνίδια. Κατόπιν τους ζητήθηκε να απαντήσουν στο κατά πόσο διάφορες διαπροσωπικές συγκρούσεις που παριστάνονταν σε κάποιες ιστορίες (οι οποίες δεν ήταν μέρος του παιχνιδιού) εμπερίεχαν αισθήματα επιθετικότητας και εχθρότητας εκ μέρους των χαρακτήρων της ιστορίας.

Οι άνθρωποι που είχαν παίξει το βίαιο παιχνίδι είχαν οδηγηθεί να πιστεύουν πως οι χαρακτήρες της ιστορίες αισθάνονταν και δρούσαν επιθετικά και είχαν επιθετικές σκέψεις. Αυτό το αποτέλεσμα υποδηλώνει ότι οι άνθρωποι που παίζουν βίαια ηλεκτρονικά παιχνίδια ενδέχεται, στην καθημερινή τους ζωή να σκέφτονται συχνότερα ότι άνθρωποι του περιβάλλοντος τους διακατέχονται από εχθρικές, επιθετικές σκέψεις. Αυτό, φυσικά, θα συνέβαλλε σε εχθρικά αισθήματα και πράξεις από τη μεριά τους.

Πηγή: Anderson & Bushman, 2001, 2002. Associated Press

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΚΑΙΡΟΣ

ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ ΠΑΠΑΓΟΥ - ΧΟΛΑΡΓΟΥ

E-MAIL ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ