Home Συμβαίνουν στην ΠόληΚοινωνικά ΓIΩPΓOΣ KOPKOBEΛOΣ: «Ενός κακού μύρια έπονται» Όμως η ασφάλεια στους δρόμους μας αφορά όλους!

ΓIΩPΓOΣ KOPKOBEΛOΣ: «Ενός κακού μύρια έπονται» Όμως η ασφάλεια στους δρόμους μας αφορά όλους!

by Νάντια Γρινιεζάκη

Η καταστροφική ανοικοδόμηση και αποδόμηση της φυσιογνωμίας της κοινότητας Παπάγου είναι δυστυχώς η αρχή μιας τραγικής υποβάθμισης της ποιότητας ζωής των κάτοικων της.

Είναι γεγονός ότι η σημερινή Δημοτική Αρχή αποδείχθηκε κατώτερη των περιστάσεων για να αποτρέψει την εφαρμογή του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού με τα εγκληματικά μπόνους, που, στο όνομα τη ενεργειακής απόδοσης, μετατρέπουν την κηπούπολη του Παπάγου σε ‘τσιμεντούπολη των πέντε ορόφων’. Ενώ παράλληλα, το νέο πολεοδομικό σχέδιο για τον Δήμο μας, τελικά, μετατρέπει σε κτίρια και εμπορικά κέντρα ό,τι πράσινη νησίδα εχει ακόμα απομείνει στου Παπάγου.

Το γνωμικό του αρχαίου τραγικού ποιητή, Σοφοκλή «ενός κακού μύρια έπονται» αποτυπώνει πλήρως τι θα επακολουθήσει. Ενα προάστειο με χαρακτηριστικά κηπούπολης μεταμορφώνεται σε μια πυκνοκατοικημένη τσιμεντούπολη, καταστρέφεται το πράσινο, κυριαρχεί το κυκλοφοριακό κομφούζιο και η ηχορύπανση και καταρρέει κάθε στοιχείο μιας βιώσιμης, ανθρώπινης πόλης.

Η ασφάλεια στους δρόμους μας αφορά όλους!

Μπροστά σε αυτήν την δραματική υποβάθμιση της ποιότητας της ζωής, η σημασία της ασφάλειας στο δρόμο και στο πεζοδρόμιο αναδεικνύεται ως ένα σημαντικό πρόβλημα για τους κάτοικους που ζητούν λύσεις στα πρότυπα μιας σύγχρονης ευρωπαϊκής πόλης.

Η Οδική Ασφάλεια είναι ένα ζήτημα ζωής και θανάτου και σε ό,τι αφορά στην Ελλάδα συγκεκριμένα, οι αριθμοί «μιλούν» από μόνοι τους. Τα τροχαία δυστυχήματα είναι η 1η αιτία θανάτου για παιδιά και νέους ηλικίας 5 έως 29 ετών! Στις αστικές περιοχές, οι χρήστες του οδικού δικτύου (πεζοί, ποδηλάτες και χρήστες μηχανοκίνητων δικύκλων) αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 70% των συνολικών θανάτων. Οι πεζοί αντιπροσωπεύουν το 18%, οι χρήστες μηχανοκίνητων δικύκλων (μοτοσικλέτες και μοτοποδήλατα) το 19% και οι ποδηλάτες το 10%.

Στον Δήμο μας, μόνο το 1% των πεζοδρομίων πληροί τις προδιάγραφες. Τα περισσότερα είναι είτε διαλυμένα είτε απροσπέλαστα. Αλλά ακόμα και να έχουν χώρο καλύπτονται από το παράνομο παρκάρισμα. Οι πεζοί, μαμάδες με παιδικό καρότσι ή άλλοι με αναπηρικό αμαξιδιο χρησιμοποιούν τους δρόμους. Μια κατάσταση τριτοκοσμική που εγκυμονεί μεγάλους κίνδυνους για μικρούς και μεγάλους. Και φυσικά οι ευθύνες της Δημοτικής Αρχής είναι τεράστιες.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έθεσε ως στόχο τη μείωση κατά 50% των θανάτων από τροχαία, και των σοβαρών τραυματισμών, έως το 2030. Οι Δήμοι είναι αρμόδιοι για πολλά θέματα όπως για τη βελτίωση του αστικού οδικού δικτύου, με έργα υποδομών οδικής ασφάλειας, την συντήρηση των διαβάσεων πεζών, κλπ. Ενδεικτικά, παραθέτω μερικές προτάσεις σχετικά με την πρόληψη των τροχαίων συμβάντων στον Δήμο μας.

1. Ένας στους πέντε νεκρούς από τροχαία, είναι πεζός. Αυτός είναι και ο λόγος που πολλοί προτείνουν μια δραστική και πανευρωπαϊκή μείωση του ορίου ταχύτητας εντός αστικού ιστού και σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας, από τα 50 χλμ./ώρα που είναι τώρα, στα 30 χλμ. την ώρα. Μόνο ένα επιχείρημα να δώσω. Αν κάποιος χτυπήσει πεζό με ταχύτητα 30χλμ/ώρα η πιθανότητα να σκοτωθεί ο πεζός είναι 10%. Στα 50χλμ/ώρα, η πιθανότητα είναι μεγαλύτερη από 80%».

2. Εχει μεγάλη σημασία η Παιδεία στην οδική μας ασφάλεια για να ευαισθητοποιήσει την κοινή γνώμη και κυρίως την σχολική κοινότητα να κατανοήσει, ανάμεσα σε άλλα, το σεβασμό των κανόνων και τη σημασία της ευγένειας στον δρόμο. Η διοργάνωση ενός Μαθητικού Διαγωνισμού για την Οδική Ασφάλεια θα βοηθούσε πολύ.

3. Απαιτείται άμεσος επανέλεγχος και συντήρηση όλων των διαβάσεων πεζών τουλάχιστον στις κεντρικές και πολυσύχναστες λεωφόρους του Δήμου. Να προστεθούν νέες διαβάσεις πεζών εκεί που χρειάζεται. Να διοργανωθεί μια μεγάλη καμπάνια για τη συμπεριφορά πεζών και οδηγών, ειδικά ως προς την χρησιμοποίηση των διαβάσεων πεζών.

4. Ας πάμε επιτέλους και μερικά βήματα μπροστά! Να δοθεί προτεραιότητα στις σχολικές διαβάσεις πεζών με την δημιουργία 3D ή τρισδιάστατων διαβάσεων. Η τρισδιάστατη απεικόνιση της διάβασης, είναι ένα άλλο ηχηρό μήνυμα για το πόσο απαξιώνονται σήμερα οι διαβάσεις.

5. Ανάπτυξη των συνεργειών μεταξύ μέτρων ασφάλειας και βιωσιμότητας: για παράδειγμα, λιγότερη χρήση αυτοκινήτου στην πόλη μας σε συνδυασμό με ασφαλέστερα περιβάλλοντα για πεζούς και ποδηλάτες θα μειώσει τις εκπομπές CO2, θα βελτιώσει την ποιότητα του αέρα, και θα μειώσει τη συμφόρηση και την ηχορύπανση.

 

Του Γιώργου Κορκόβελου

Επιστημονικός Συνεργάτης της ΕΛΙΑΜΕΠ Πρ. ΣΤΕΛΈΧΟΣ Ε.Ε

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΚΑΙΡΟΣ

ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ ΠΑΠΑΓΟΥ - ΧΟΛΑΡΓΟΥ

E-MAIL ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ