Speaker’s Corner – Γρηγόρης Μαλούκος(*)
Μαθαίνοντας Αγγλικά σήμερα: Η μεθοδολογία της διδασκαλίας της Αγγλικής για ενήλικες επαγγελματίες.
Στο προηγούμενο σημείωμά μας αναλύσαμε την ανάγκη εξειδικευμένης διδασκαλίας για ενήλικες εκπαιδευόμενους οι οποίοι χρειάζονται και χρήση της Αγγλικής γλώσσας στον επαγγελματικό στίβο. Σήμερα θα προχωρήσουμε στις γενικές αρχές οι οποίες διέπουν μια τέτοια εκπαιδευτική προσέγγιση.
Με βάση τα όσα είπαμε λοιπόν, υπάρχουν 3 παράμετροι που λαμβάνονται υπόψη: Η πρώτη παράμετρος σχετίζεται με το ποιος είναι εκπαιδευόμενος και ποιες είναι οι επαγγελματικές ανάγκες χρήσης της Αγγλικής γλώσσας από αυτόν. Η δεύτερη παράμετρος σχετίζεται με το τωρινό επίπεδο γνώσης της Αγγλικής. Η τρίτη παράμετρος σχετίζεται με το επίπεδο της Αγγλικής το οποίο πρέπει να αποκτηθεί από τον εκπαιδευόμενο, ώστε αυτός να μπορεί να ανταποκρίνεται στις ανάγκες που επιβάλλει η φύση του επαγγέλματός του και ο βαθμός έκθεσης του στο διεθνές περιβάλλον.
Οι 3 πιο πάνω παράμετροι διερευνώνται με τη διαδικασία της «Ανάλυσης Αναγκών», όπου ο εκπαιδευτής σε συνεργασία με τον εκπαιδευόμενο, αντιλαμβάνεται τι εκείνος χρειάζεται, ούτως ώστε να φθάσει στο σημείο εκείνο που θα ικανοποιεί τις επαγγελματικές ανάγκες επικοινωνίας του στην Αγγλική γλώσσα. Η ανάλυση αναγκών είναι ένα πάρα πολύ σπουδαίο στάδιο της όλης διαδικασίας, διότι μας δείχνει το πού βρισκόμαστε, καθώς και τους στόχους που θέλουμε να πετύχουμε.
Μετά την ανάλυση αναγκών έρχεται η κατάρτιση του προγράμματος διδασκαλίας, η οποία πρέπει να επιτύχει τους στόχους που έχουν συμφωνηθεί. Έτσι, οι θεματικές ενότητες και το πρόγραμμα διδασκαλίας συμφωνούνται εκ των προτέρων και από κοινού, δημιουργώντας έτσι κατά κάποιο τρόπο ένα εκπαιδευτικό συμβόλαιο όπου ο εκπαιδευτής δεσμεύεται να παρέχει στον επαγγελματία αυτό ακριβώς το οποίο χρειάζεται και με τον τρόπο που αυτό έχει συμφωνηθεί.
Εδώ θα πρέπει να τονιστεί ότι η διδασκαλία της Αγγλικής γλώσσας σε αυτά τα πλαίσια είναι μια δυναμική διαδικασία, στην οποία ο εκπαιδευτής δεν είναι «δάσκαλος» με την παραδοσιακή έννοια της λέξης, εφόσον και αυτός μαθαίνει από τον εκπαιδευόμενο, και ο ρόλος του είναι να βοηθά τον εκπαιδευόμενο να κατακτήσει την γνώση της γλώσσας, παρά να του την επιβάλλει με κάποιου είδους «εξ άνωθεν» αυθεντίας.
Στο επόμενο σημείωμά μας θα μιλήσουμε με πιο μεγάλη λεπτομέρεια για την ανάλυση αναγκών, τις παραμέτρους της και τη σημασία τους.
*Ο Γρηγόρης Μαλούκος (BSc, MBA, e-mail: gmal2263@gmail.com, τηλ: 6936510133 ) προσφέρει ιδιαίτερα μαθήματα Αγγλικής για επιχειρήσεις (Business English), καθώς και για επαγγελματίες και ενήλικους εκπαιδευόμενους. Έχει πολυετή πείρα διδασκαλίας μαθημάτων Διοίκησης Επιχειρήσεων και Αγγλικών για επιχειρήσεις σε μεταλυκειακού επιπέδου πανεπιστημιακά προγράμματα στην Αγγλική γλώσσα που προσφέρονται στην Ελλάδα σε συνεργασία με Αγγλόφωνα πανεπιστήμια του εξωτερικού.